| < Kwiecień 2017 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30


Durszlak.pl Mikser Kulinarny - blogi kulinarne i wyszukiwarka przepisów Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
ROZKWIASZCZONY BLOG KULINARNY - jadalne kwiaty i pyszne chwasty, słodkości bez jajek i bez mleka krowiego - Małgorzata Kalemba-Drożdż

Wpisy z tagiem: niesłodkie

poniedziałek, 24 kwietnia 2017

Jak zapowiadałam, tak zrobiłam :) Zachęcona degustacją postanowiłam samodzielnie ukisić brukselkę.

kiszona brukselka, fermented brussels sprouts

Kiszona brukselka

brukselka
ząbki czosnku
gałązka kopru 
odrobina kminku 
kilka ziaren gorczycy
sól kamienna 

Brukselkę wybierałam najmniejszą jaką znalazłam i jeszcze odcinałam listki, żeby uzyskać malusieńkie główeczki. (Te większe listki przesmażyłam do obiadu KLIK) Rozpuściłam 1 łyżkę soli w 1 litrze przegotowanej wody. Brukselkę upchnęłam w słoiku z przyprawami i zalałam roztworem soli. Zakręciłam i odstawiłam na tydzień w temperaturze pokojowej. Na wszelki wypadek, gdyby fermentacja zachodziła bardzo burzliwie (a zachodziła;)), słoik ustawiłam w miseczce. Gotową kiszonkę przeniosłam do lodówki.

kiszona brukselka, fermented brussels sprouts, homolactic fermentation of brussels sprouts

Kiszona brukselka jest bardzo fajna. My zjedliśmy ją jako surówkę do pierogów.

Smacznego!

czwartek, 23 marca 2017

Ponieważ wiosna już się rozhulała, po raz kolejny zapraszam Was do używania kwiatków jak sałaty. Naprawdę fajnie sprawdzają się jako warzywny dodatek do kanapek. 

Na przykład takie kanapeczki z kwiatami forsycji, rukolą, listkami selera odrastającymi na parapecie, mascarpone i łososiem.

forsycja jadalna, jadalne kwiaty forsycja

A tu kanapki z mini bratkami (fiołkami rogatymi) i wiosennym wegańskim pesto chwastowym (podagrycznik, pokrzywa, krwawnik), które robiliśmy na warsztatach w Klubie Seniora.

pesto z chwastów, pasta z chwasta, kanapki z kwiatkami

Albo na przykład takie frymuśne tartinki na krakersach z kozim twarożkiem, szczypiorkiem i stokrotkami, zupełnie bez okazji:

kanapki z kwiatkami, kanapki ze stokrotkami, daisies tartines, tartinki z kwiatkami

Smacznego!

niedziela, 19 marca 2017

Zielono mi bardzo!

Dziś na obiad ciecierzyca ze szpinakiem. I jeszcze trochę zielonego groszku, żeby było weselej ;)

ciecierzyca ze szpinakiem, szpinak z cieciorką, chikpeas and spinach

Ciecierzyca ze szpinakiem

pęczek szpinaku (jakieś 200-300 g) lub mrożone liście
1,5-2 szklanki gotowanej ciecierzycy 
szklanka zielonego groszku (mrożonego)
oliwa
czosnek, sól kamienna, pieprz

Ciecierzycę namoczyć przez noc, odlać wodę, zagotować, odlać wodę, gotować ok. 45 minut w szybkowarze.
Na patelni rozgrzać odrobinę oliwy, wrzucić zgnieciony czosnek, dorzucić umyty szpinak i zielony groszek. Dodać ugotowaną, odcedzoną ciecierzycę i doprawić. Podawać samodzielnie albo z ryżem.

zielono mi

Smacznego!
I zielonego! Wiosna tuż tuż :) 

niedziela, 26 lutego 2017

Jedno z moich ulubionych dań do lunch-boxa, a właściwie do słoika, bo jak może pamiętacie mam mało przyjazne uczucia do plastikowych pojemników (klik).

Ta sałatka wyewoluowała z sałatki z czerwonej soczewicy KLIK, z tym, że zamiast soczewicy jest ciecierzyca, a zamiast pomidora jest papryka, która o tej porze roku zdecydowanie lepiej wypada niż pomidory. No i oliwki, jako jedyne zostały z pierwowzoru ;) Kwaśne, tłuste oliwki, słodka, chrupiąca papryka i sycący, miękki groszek gołębi. Jeżeli nie zapomnicie spakować widelca, to jest to bardzo wygodny posiłek i nie dość, że niesamowicie smaczny, to jeszcze zdrowy i sycący :)

 Sałatka w słoiku, sałatka do lunchboxa, sałatka z cieciorki i papryki, pepper and chickpeas salad

Sałatka z cieciorki, papryki i oliwek

ugotowana cieciorka (ciecierzyca, groszek włoski)
czerwona papryka
czarne oliwki
oliwa extra vergin
sok z cytryny lub ulubiony ocet
sól kamienna, chilli, zioła prowansalskie

Pamiętajcie, że cieciorkę trzeba długo namaczać, odlać wodę, gotować ok. 45 minut w szybkowarze. Można przyspieszyć gotowanie przez dodatek sody, ale jakoś nie przepadam za tą metodą.

Paprykę umyć, usunąć gniazdo nasienne, pokroić w wygodne kawałki, dodać ostudzoną, osączoną cieciorkę i odcedzone z zalewy oliwki. Proporcje składników to u mnie tak mniej więcej 1:1:1. Sałatkę doprawić i polać sosem z oliwy i octu.

Jeżeli to danie ma ze mną długo jechać, używam suszonych ziół, bo świeże marnieją w sosie. Ale jeżeli sałatkę przygotowuję po prostu na obiad, to dorzucam doń ogromną garść nie tylko ziół, ale też zielska np.: rukoli, roszponki, albo sałaty. Natomiast jako główne danie sałatka zostaje wzbogacona o jeszcze trochę jakiejś kaszy np: pęczaku.

Smacznego!

piątek, 10 lutego 2017

Uwielbiam ten sos! Wieki temu zaadoptowałam go z bloga Kasi: Dodaj i wymieszaj, bo kiedy go przygotowałam pierwszy raz, bardzo przypominał mi dania, które jadałam w chińskich restauracjach w Szwecji i Norwegii. Takich prawdziwych chińskich restauracjach, gdzie Chińczycy gotowali dla innych Chińczyków, głównie pracujących w dokach, a nie dla turystów.

 sos słodko-kwaśny, sweet and sour sauce 

Sos słodko-kwaśny

1 marchewka
1 cebula
1 czerwona papryka
mała puszka plastrów pędów bambusa,
pół świeżego ananasa lub 1 puszka ananasa w plastrach
2 szklanki soku wyciskanego z pomarańczy
1 mały słoiczek przecieru pomidorowego
1 łyżka cukru
1-2 łyżki octu jabłkowego lub winnego
1 łyżka skrobi ziemniaczanej lub kukurydzianej
sól kamienna
zioła prowansalskie
kawałek imbiru
mała papryczka chilli 
1 łyżka oleju kokosowego

Marchewkę pokroić w cienkie słupki, ananasa obrać i pokroić na małe kawałki, paprykę w paseczki, a cebulę w piórka. Imbir pokroić na drobne słupki.

Sok pomarańczowy zmieszać z przecierem pomidorowym i wlać do rondla z olejem. Zagotować, dodać ocet, cukier i przyprawy, a potem wszystkie warzywa i owoce. Nie ma sensu długo gotować, bo warzywa w kwaśnym sosie nie zmiękną, pozostaną mocno chrupiące - i o to właśnie chodzi :) Ja lubię, kiedy jest mnóstwo warzyw w sumie tylko oblepionych sosem. Sos powinien być słodki, kwaśny i ostry. Ja daję mniej cukru, ale za to wrzucam dużo ananasa. Nie zapomnijcie o soli, bo ona podbija inne smaki.

Skrobię ziemniaczaną rozrobić w niewielkiej ilości wody lub soku z ananasa. Dolać do sosu, dokładnie zamieszać i zagotować, żeby sos zgęstniał. Podawać z ryżem, ja zazwyczaj daję symboliczną ilość, żeby nie było, że wcinam sam sos ;) Do dania można dodać podsmażony filet z kurczaka lub indyka albo krewetki.

W sumie nie wiem, czy przepis zamieścić pod tagiem warzywa na słodko, czy niesłodkie w sensie danie obiadowe :P W każdym razie polecam mocno!

Smacznego!

poniedziałek, 19 września 2016

Okra, inaczej ketmia jadalna, czyli Piżmian jadalny (Abelmoschus esculentus) to tropikalne warzywo pochodzące z Afryki i Bliskiego Wschodu, ale szczególnie umiłowane na południu Stanów Zjednoczonych. Można je smażyć, dusić, gotować albo kisić, a także jeść na surowo.

okra przepisy, piżmian, ketmia jadalna przepisy

Cechą charakterystyczną okry jest śluz, który uwalnia się w czasie obróbki, dzięki czemu dania ulegają zagęszczeniu. Niektórzy za to ją kochają, inni nienawidzą. Podobno jak się ją smaży bardzo długo, to ta kleistość zanika, co jest dość logiczne, bo za rzeczoną śluzowatość odpowiedzialne są pektyny, a te przecież da się zamordować długotrwałym podgrzewaniem.
Nasiona okry poza tym, ze można je po prostu zjeść w potrawie, można też uprażyć na kawę.

okra przepisy, piżmian, ketmia jadalna

Potrawka z okry

pół kg okry
1 cebula
kilka pomidorów
tłuszcz do smażenia (np.: oliwa, olej kokosowy, smalec)
pieprz, sól
natka pietruszki
ryż ugotowany na sypko

Okrę i pomidory umyć i pokroić. Na tłuszczu zeszklić posiekaną cebulę, dorzucić okrę i pomidory. Smażyć, aż pomidory puszczą sok, a okra lekko zmięknie. Doprawić i podawać z ryżem.

Smacznego!
 

fried okra, smażona okra, smażona ketmia

Smażona okra

pół kilograma owoców ketmii
jajko lub skrobiowy zamiennik jajka albo maślanka
mąka z ciecierzycy, gryczana lub pszenna (lub inna ulubiona)
mąka kukurydziana
mielone orzechy
sól
tłuszcz do smażenia

Okrę umyć, osuszyć i pokroić w kilkucentymetrowe kawałki odrzucając ogonki. Pomieszać mąki z orzechami np.: w proporcji 1:1:1 (można użyć tylko mąki pszennej, zrezygnować z orzechów - jak kto lubi). Kawałki okry obtaczać w roztrzepanym jajku, maślance albo zamienniku jajka, obtaczać w panierce i smażyć na rozgrzanym tłuszczu. Ponieważ tutaj obróbka trwa krótko, okra nie zdąży wypuścić dużych ilości śluzu - mnie to akurat odpowiada :)

okra przepisy, ketmia przepisy, okra recipes

Smacznego!

piątek, 12 sierpnia 2016

Danie, którego mi brakowało do kolekcji przepisów z zielonych pomidorów: sałatka z zielonych pomidorów do słoika :) Inne przepisy z zielonymi pomidorami są pod koniec wpisu na temat ich rzekomej toksyczności KLIK.

marynowane zielone pomidory, marynata pomidorowa, sałatka z zielonych pomidorów do słoików

Marynowane zielone pomidory, czyli pomidorowa sałatka do słoika

pół kg zielonych pomidorów
1 cebula
1 szklanka octu (jabłkowego)
2,5-3 szklanki wody
1,5-2 łyżki brązowego cukru
1 łyżeczka soli
2-3 listki laurowe
kilka ziaren ziela angielskiego
po kilka ziaren pieprzu i gorczycy

Pomidory umyć, pokroić w plasterki, cebulę posiekać. Włożyć warzywa do słoików, podorzucać przyprawy w miarę równo dzieląc między słoiki. Zagotować wodę z octem, cukrem i solą. Gorącą zalewą dopełnić słoiki, zakręcić i pasteryzować 10 minut.

W wielu przepisach na sałatkę z zielonych pomidorów można spotkać etap solenia pomidorów i zostawiania ich na 24 godziny, ponieważ nie widziałam celu takiego postępowania, więc tego nie robiłam.

sałatka z zielonych pomidorów na zimę, sałatka z zielonych pomidorów do słoików, marynowane zielone pomidory

Do zielono pomidorowej sałatki można dodać plasterki marchewki, tylko wartą ją wcześniej pogotować na półtwardo.

Smacznego!

piątek, 05 sierpnia 2016

Mistrzowska owsianka przez noc to pożywne śniadanie, które samo się robi ;)

mistrzowska owsianka, owsianka mistrzów, master oatmeal

Owsianka Mistrzów

pół szklanki płatków owsianych
domowe mleko migdałowe (klik)
migdały po mleku migdałowym (KLIK)
suszone śliwki, morele, rodzynki
słonecznik
orzechy włoskie

Płatki owsiane zalać mlekiem migdałowym i odstawić na noc pod przykryciem. Dodać ziarna słonecznika namoczonego przez noc, pokrojone śliwki, posiekane orzechy i fusy po robieniu mleka migdałowego (KLIK). Jeżeli owsianka jest zbyt gęsta, można dolać więcej mleka migdałowego.

A o naszych owsiankach miałam okazję opowiadać na antenie Radia Kraków, zapraszam do posłuchania KLIK :)

Smacznego!

 
1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 28