| < Maj 2017 > |
Pn Wt Śr Cz Pt So N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        


Durszlak.pl Mikser Kulinarny - blogi kulinarne i wyszukiwarka przepisów Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
ROZKWIASZCZONY BLOG KULINARNY - jadalne kwiaty i pyszne chwasty, słodkości bez jajek i bez mleka krowiego - Małgorzata Kalemba-Drożdż

lody

poniedziałek, 27 czerwca 2016

Sztuczne barwniki mnie odstręczają, ale jakoś dziwnym trafem kolorowa żywność fascynuje dzieci i lody smerfowe cieszą się u nich dużym powodzeniem. Na szczęście umiem obyć się bez chemikaliów ;) Bazą do lodów smerfowych był przepis na lody ryżowe (klik), ale użyłam niebieskiego ryżu zabarwionego kwiatami klitorii (KLIK).

niebieskie lody bez sztucznych barwników, lody smerfowe, smurfs icecreams

Lody Smerfowe - niebieskie lody ryżowe 

1/4 szklanki (50 g) ryżu (najlepiej takiego do risotto)
1 łyżeczka ekstraktu waniliowego
1 łyżka suszonych kwiatów klitorii KLIK
1/3 szklanki nierafinowanego cukru lub ksylitolu
1 szklanka mleka migdałowego (KLIK)
1 szklanka mleka kokosowego
szczypta soli kamiennej
3 łyżki łagodnej oliwy 

Ryż ugotować na miękko w mleku migdałowym z dodatkiem soli, cukru, ekstraktu waniliowego i kwiatów klitorii ternateńskiej. Można dolać jeszcze pół szklanki wody, żeby na pewno ryż się rozgotował, a nie przypalił. Ryżu nie trzeba odcedzać, ani odparowywać, może być papkowaty. Wyłowić kwiaty klitorii. Niebieski ryż zmiksować z mlekiem kokosowym i oliwą. Zamrozić, w między czasie kilka razy miksując.

lody smerfowe, lody ryżowe, lody wegańskie,lody kokosowe jogurtowe, smurfs ice-cream

Czapeczka Papy Smerfa to wegańskie lody malinowe KLIK

1 banan
kubek malin

Banana pokroić w plasterki i włożyć do zamrażarki na pół godziny. Maliny (mogą być mrożone) zmiksować razem z bananem. Wstawić do zamrażarki.

Smerf i Smerfetka

1 szklanka jogurtu koziego lub sojowego
1 szklanka mleka kokosowego
1/3 szklanki syropu klonowego, miodu akacjowego lub syropu z agawy
3 łyżki łagodnej oliwy

+ 1 stokrotka

Zmiksować wszystkie składniki i zamrozić. Od czasu do czasu warto zmiksować.

Do wafelków nakładać gałkę niebieskich lodów oraz gałkę białych albo czerwonych lodów na smerfową czapeczkę. Smerfetce doprawić stokrotkę :)

Smacznego!

wtorek, 01 grudnia 2015

Niedawno uczestniczyłam w niesamowitej kolacji degustacyjnej w hotelu Hilton Garden Inn Kraków Airport usytuowanym naprzeciwko lotniska w Balicach. O szefie kuchni i jego planach kulinarnych możecie przeczytać w 7 numerze Małopolskiego Apetytu, zapraszam do lektury KLIK.

Zespół kucharzy pod przewodnictwem Miłosza Kowalskiego (z udziałem Huberta Tabaka, znanego z piątej TopChefa) przygotował dla nas 10 niezwykłych dań (i jeszcze 4 zakąski zanim weszliśmy do restauracji). Niesamowitych, złożonych, ciekawych. Degustowaliśmy: czekoladkę z foie grass, węgorza lardo, rydze z bryndzą, sandacza z owsianką, mrożony kompot z szarej renety z chrzanem, kaczkę z pigwą, policzki wołowe z cykorią, kozią panna cottę, piernik z sorbetem limoncello i lody waniliowe z motylkiem jabłkowym.

Stopień skomplikowania potraw sprawia, że nawet nie będę próbowała ich odtwarzać, przynajmniej nie w takiej postaci, jakiej nam podano :P 3-4 rodzaje sosów, tyleż samo dodatków na jednym talerzu, to zdecydowanie nie na moje nerwy ;) Jednak zainspirowałam się kilkoma smakami i na pewno do nich wrócę. Jak właśnie do sorbetu z szarej renety z chrzanem, jednak zamiast gotować jabłka z chrzanem - upiekłam je i doprawiłam japońskim chrzanem wasabi. 

sorbet jabłkowy z chrzanem, lody jabłkowe z wasabi, apple sorbet with wasabi

Sorbet jabłkowy z chrzanem wasabi

4 jabłka
cynamon
anyż
wasabi w proszku 

Jabłka przekroić na pół, usunąć gniazda nasienne, posypać cynamonem i pokruszonym anyżem, upiec na miękko. Po wyciągnięciu z pieca, wybrać miąższ i przetrzeć przez sito. Przełożyć do maszyny do lodów lub zamrozić, co jakiś czas miksując w blenderze. No chyba, że dysponujecie ciekłym azotem, wtedy jest gotowy w pięć minut ;) Przed podaniem posypać wasabi w proszku, tylko oszczędnie, żeby nie przepalił kubków smakowych :P Wasabi można kupić w sklepach z orientalną żywnością, zazwyczaj służy do przygotowania pasty do smarowania sushi. Ale można sorbet posypać szczyptą swojskiego tartego białego chrzanu.

sorbet z jabłek z chrzanem, sorbet jabłkowy z wasabi, apple wasabi icecreams

W Hiltonie sorbety podano nam w słoiczkach, więc starałam się zachować konwencję ;) 

Muszę przyznać, że spędziłam niesamowity wieczór! Wspaniałe jedzenie, dopasowane do niego wina oraz przesympatyczne towarzystwo krakowskich blogerów kulinarnych z redakcji Małopolskiego Magazynu stworzyły cudowną atmosferę. Szczerze, to dawno nie spędziłam tak beztroskich chwil, nawet dwa razy popłakałam się ze śmiechu :D Megawieczór!

małopolski apetyt

Wszystkie zaserwowane nam dania możecie obejrzeć w galerii Huberta KLIK oraz u Paszczaków KLIK. Jeśli będziecie mieć okazję, to koniecznie zamówcie węgorza i karmelizowaną cykorię z pomarańczami - dla mnie bezapelacyjne hity! Ale pietruszkową owsiankę, rydze z bryndzą i jabłkowego mrożonego lizaka też bardzo mile wspominam :)

Ogromnie dziękuję redakcji Małopolskiego Apetytu i hotelowi Hilton Garden Inn Krakow Airport za zaproszenie na ten bajeczny wieczór!
Pozdrawiam
Gosia 

sobota, 16 sierpnia 2014

Mirabelka to niezmiernie płodna śliwka. Wszędzie jej pełno, łatwo kiełkuje i wydaje mnóstwo owoców. I nikt jej nie chce jeść. Dzieci na placu zabaw były zdumione, gdy Córcia sięgnęła do gałęzi i zjadła kilka owocków. Sądziły, że są trujące. Śliwki! Trujące! Wtedy moja Córcia zaczęła im opowiadać o innych owocach, które rosły w pobliżu: dzikim bzie, śliwie wiśniowej, rokitniku, czeremsze, popielicach. Fachowo, tłumacząc co i jak wolno. Po prostu pękałam z dumy!

Tymczasem w zamrażalniku czekały na nas lody mirabelkowe, właściwie sorbet na patyku. Pyszny. Cudownie kwaskowaty i przyjemnie aromatyczny.

lody mirabelkowe, lody z mirabelek, sorbet mirabelkowy, sorbet z mirabelek, mirabelle prun sorbet, mirabelle plum ice-creams

Lody z mirabelek

śliwki mirabelki zbierane z dala od drogi
(słodkie jabłko)
brązowy cukier i miód
cynamon
laska wanilii lub cukier z wanilią (klik jak zrobić)

Mirabelki dokładnie umyć. Zmiażdżyć tłuczkiem do ziemniaków. Dusić przez kilka minut na małym ogniu. Dodać przyprawy i cukier do smaku. Mirabelki są strasznie kwaśne, ale ja specjalnie użyłam cynamonu i wanilii, które nieco oszukują uczucie słodkości, pozwalając zmniejszyć ilość cukru. Można też dorzucić do duszenia pokrojone słodkie jabłko. Owoce dokładnie przetrzeć przez sitko. Mus mirabelkowy odstawić do wystudzenia. Napełnić nim foremki, wetknąć patyczki i zamrozić.

Smacznego!

P.S. 1. W Gazecie Wyborczej możecie przeczytać wywiad ze mną (KLIK). Tytuł dość przewrotny, ale podstawowym tematem były jadalne chwasty. No i pytanie, czy jestem czarownicą ;)

2. Jeżeli ominęła Was moja rozmowa z Ewą Podolską w TOK FM, to możecie to jeszcze nadrobić (KLIK) - trzeba znaleźć 2014-08-09 :)

3. A w sobotę (23.08) odbędą się otwarte warsztaty kulinarne ze mną w ramach Targu Śniadaniowego w Parku Krakowskim. O zapisy, proszę, pytajcie bezpośrednio u organizatora (klik).

piątek, 04 lipca 2014

Parfait z mastyksem, czyli żywicą drzewa pistacjowego, zaserwowane nam w Garaż Food&Wine (klik), było deserem absolutnie nieziemskim. Bazą deseru była śmietana kremówka, mascarpone, żółtka i tłuste mleko, więc nie oszukujmy się, coś bardzo słodkiego, białkowego, co jednocześnie zawiera tak ogromną ilość tłuszczu i to nasyconego, po prostu musi dobrze smakować. Lody te podano z truskawkami i płatkami róży w cukrze, z którymi żywicze akordy stworzyły niepodważalnie genialną kompozycję smakową.

Bardzo mnie zainspirowały, więc stworzyłam coś własnego, dostosowanego jednocześnie do wymagań moich alergików. Nie kupowałam mastyksu, jednak postanowiłam skorzystać z resztek dżemu z pędów świerka (klik), po zastanowieniu polałam jeszcze deser domowym miodem sosnowo-rozmarynowym.

lody świerkowe z płatkami róży i miodem sosnowym

Lody świerkowe z płatkami róży, pistacjami, malinami i miodem sosnowym

gęsta część z jednej puszki mleka kokosowego BIO
3/4 szklanki śmietany migdałowej
pół banana
1 łyżka oleju kokosowego
1/4 szklanki brązowego cukru
1-2 łyżki dżemu ze świerka

płatki wonnej róży
niesolone pistacje
maliny
miód sosnowo-rozmarynowy

Składniki bazy mocno zmiksować, sprawdzić, czy odpowiednio słodkie (lody muszą być bardziej posłodzone niż ciepłe desery, bo chłód odbiera im słodyczy) i zamrozić w foremkach tartaletkowych. Jeżeli macie maszynę do lodów, to warto je wstępnie pokręcić, a dopiero potem wlać do foremek. Po zamrożeniu wyjąć z foremek i podawać z owocami, płatkami pachnących róż, pistacjami i polane miodem sosnowym.

lody świerkowe z płatkami róży i miodem sosnowym, pine icecreams with rose petals and rasberries

Płatków róży nie chciało mi się już obtaczać w cukrze. Ale przy okazji zdradzę Wam drobną sztuczkę. Jeżeli nie udało Wam się zdobyć płatków róży o intensywnym zapachu, to wystarczy skropić płatki wodą różaną, by nabrały odpowiedniego aromatu. Bo niepachnących róż nie warto jeść. A róże warto jeść i wreszcie ukazał się drukiem mój artykuł na ten temat (klik) :)

jadalne kwiaty, klub kwiatożerców, pinkcake.blox.pl, jem kwiaty, kwiaty do jedzenia

piątek, 27 czerwca 2014

Kiedy w zeszłym roku na Smakoterapii zobaczyłam lody z kaszą jaglaną uznałam, że to już chyba przesada;) Ale ponieważ sama w zeszłym roku kręciłam lody ryżowe i wyszły fajnie, to postanowiłam też przygotować lody z kaszą jaglaną. Zrobiłam je jeszcze w zeszłym roku, ale nie zdążyłam opublikować zanim nie zrobiło się zimno, więc zostawiłam je na tegoroczny sezon (w razie wątpliwości co do daty, mogę przedstawić metadane zdjęcia :)) Lody przydadzą się szczególnie osobom, które narzekały na obecność banana w przepisie na najprostsze lody na świecie, ponieważ kasza jaglana nadaje lodom aksamitną konsystencję.

lody z kaszy jaglanej, lody z kaszą jaglaną, lody jagodowe bez jajek i mleka, lody bez jajek i śmietany

Lody jaglane jagodowe, czyli z borówkami czarnymi - bez jajek bez śmietany bez mleka

1/4 szklanki kaszy jaglanej
pół laski wanilii lub łyżka ekstraktu waniliowego
1/3 szklanki cukru, miodu lub zmiksowanych daktyli
1 szklanka wody (lub ulubionego mleka np owsianego)
kilka kryształków soli
3 łyżki oliwy lub oleju kokosowego
1 łyżka soku z cytryny
1-2 szklanki borówek czarnych (czarnych jagód) mogą też być inne owoce

Kaszę jaglaną ugotować do miękkości na mleku (lub wodzie). Odstawić do wystudzenia. Zmiksować gładko z resztą składników i zamrozić.

Spokojnie zamiast borówek można użyć truskawek, wiśni, porzeczek albo innych ulubionych owoców.

Pycha :) Polecam!

poniedziałek, 12 sierpnia 2013

Lody, w których zagęszczaczem jest ryż są znane i lubiane we Włoszech. Luźno nawiązywałam do tego przepisu. We wszystkich przepisach na lody ryżowe jednak dodaje się dużą ilość żółtek. Postanowiłam zaryzykować i zamiast lecytyną z żółtek, nasmarować je oliwą.

lody ryżowe, gelato di riso, lody bez jajek, lody wegańskie

Lody ryżowe bez jajek - gelato di riso senza uova

1/4 szklanki (50 g) ryżu do risotto (arborio lub carnaroli)
pół laski wanilii lub łyżka ekstraktu waniliowego
1/3 szklanki nierafinowanego cukru
2 szklanki ulubionego mleka (owsianego, migdałowego, koziego itp)
kilka kryształków soli
szczypta skórki startej z niepryskanej cytryny
3 łyżki oliwy (lub oleju tłoczonego na zimno, ale lepsza jest oliwa, bo zamarza)

Ryż zalać mlekiem i gotować do miękkości (można też wstawić na 10 minut do piekarnika nagrzanego do 120ºC). Odstawić do wystudzenia. Zmiksować z resztą składników i zamrozić. Podczas miksowania można dodać owoce np. truskawki, borówki, porzeczki lub morele.

Wersja truskawkowa bardziej mi smakowała, no bo kto nie lubi ryżu z truskawkami, ale jedliśmy ją po ciemku i nie zrobiłam jej zdjęć ;)

Dodaję do akcji lodowej.

środa, 07 sierpnia 2013

Konia z rzędem temu, kto jadł lody z pokrzyw! ;) Chociaż nie wiem, ile teraz kosztuje koń :P

Lody z pokrzywy i mięty, sorbet pokrzywowy, nettle ice creams, nettle and mint sorbet, deser z pokrzywy

Sorbet pokrzywo-miętowy

1 banan
1 garść młodych listków pokrzyw z samego czubka roślin
1 mała garść listków szpinaku (dla głębszego koloru:))
kilka listków mięty
1,5 szklanki tłoczonego soku jabłkowego
1 łyżeczka soku z cytryny
ewentualnie trochę ulubionego słodzidła, choć ja nie dodałam

Wszystkie liście umyć. Pokrzywę sparzyć wrzątkiem, przelać zimną wodą i zmiksować z sokiem jabłkowym i resztą składników. Schłodzić i przelać do maszyny do lodów lub do foremek na lody.

Pyszne lody! Młody tak się zażerał, że był cały zielony:)

Lody z pokrzywy i mięty, sorbet pokrzywowy, nettle ice creams, nettle and mint sorbet, deser z pokrzywy

Ale pomimo postępowania zgodnie z zasadą: sparz pokrzywę, zanim ona sparzy ciebie, palce bolą mnie okrutnie. Dlaczego? Bo z takim zapamiętaniem układałam bukiet z pokrzywą do zdjęcia, że zapomniałam, czego dotykam ;) Auć! 

Jeżeli dopiero zaczynacie jedzenie chwastów i boicie się bezpośredniego zjadania pokrzywy, zmiksujcie ją tylko z sokiem jabłkowym, odcedźcie i dopiero taki sok zmiksujcie z resztą składników. A jeżeli w ogóle nie macie skąd wziąć pokrzywy, to zróbcie lody z samym szpinakiem, też będą fajne.

To jeden z wielu przepisów z "Pysznych chwastów" :)

piątek, 21 czerwca 2013

Pyszne lody, w sklepie takich nie znajdziecie!

Soczyste truskawki zmiksowane z odrobiną cukru z wanilią i zamrożone w foremkach do lodów. Zazwyczaj czekam około godziny zanim wetknę patyczek, wtedy nie opadnie na dno. O dziwo, zazwyczaj o nich nie zapominam ;)

sorbet truskawkowy na patyku, sorbet truskawkowo-waniliowy, sorbet z truskawek

Następnego dnia są gotowe. I taaaakie pyszne!

sorbet truskawkowy na patyku, sorbet truskawkowo-waniliowy, sorbet z truskawek, strawberry sorbet

 
1 , 2 , 3 , 4 , 5 ... 6