Durszlak.pl Mikser Kulinarny - blogi kulinarne i wyszukiwarka przepisów Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
ROZKWIASZCZONY BLOG KULINARNY - jadalne kwiaty i pyszne chwasty, słodkości bez jajek i bez mleka krowiego - Małgorzata Kalemba-Drożdż
Blog > Komentarze do wpisu

Dieta cud

Po chwili namysłu przygotowałam spis najlepszych diet, w sumie jako konsekwencję wpisu na temat liczenia kalorii. Zapraszam do lektury:

Dieta na ładną cerę

Jedz dużo warzyw, zawierają witaminy, dzięki którym Twoja skóra będzie promieniała. Staraj się, by przynajmniej połowę każdego posiłku stanowiły warzywa. Wybieraj wysokogatunkowe mięsa - zawierają białko potrzebne do regeneracji, ale nie przesadzaj z jego ilością, nadmiar obciąża nerki i utrudnia oczyszczanie organizmu. Nie stroń od tłustych ryb, zawarte w nich kwasy tłuszczowe chronią zasoby wody w skórze. Jajka zawierają mnóstwo cennych związków odżywczych potrzebnych dla prawidłowego funkcjonowania skóry. Jedz różnorodnie. Nie pij alkoholu, unikaj słodyczy, białego cukru, białej mąki i nadmiaru soli - to puste kalorie, zabójcy ładnej cery. Unikaj smażonego. Białe pieczywo zastąp kaszami i produktami pełnoziarnistymi - błonnik pomoże oczyścić organizm z toksyn, które odbierają ładny wygląd. Nie pal - wolne rodniki z dymu sprawiają, że skóra wygląda na szarą i zmęczoną. Apetyt na słodycze gaś owocami, nadmiar cukru jest niewskazany, a owoce dostarczą skórze przeciwutleniaczy do walki z toksycznymi wolnymi rodnikami. Na przekąski wybieraj orzechy i ziarna oraz surowe warzywa - dzięki nim organizm się oczyszcza i będziesz mieć jedwabistą cerę. Pij dużo wody, oczyścisz organizm z produktów przemiany materii, a Twoja skóra zyska na jędrności. Wysypiaj się, by olśniewać promienistą cerą.

Dieta na mocne paznokcie i włosy

Jedz dużo warzyw, dzięki witaminom w nich zawartym Twoje paznokcie nabiorą siły. Staraj się, by przynajmniej połowę każdego posiłku stanowiły warzywa. Wybieraj wysokogatunkowe mięsa - dzięki pełnowartościowemu białku zdobędziesz budulec dla silnych włosów, ale nie przesadzaj z jego ilością, by nie obciążać nerek. Nie stroń od tłustych ryb - kwasy tłuszczowe omega-3 odżywiają skórę, dzięki czemu włosy i paznokcie nabierają mocy. Jajka zawierają mnóstwo cennych związków odżywczych, dzięki którym włosy i paznokcie będą szybko rosły. Jedz różnorodnie. Nie pij alkoholu, unikaj słodyczy, przetworzonej żywności, białego cukru, białej mąki i nadmiaru soli - osłabiają organizm i kondycję włosów. Unikaj smażonego. Białe pieczywo zastąp kaszami i produktami pełnoziarnistymi - związki mineralne wzmocnią paznokcie. Nie pal - wolne rodniki niszczą strukturę włosa. Apetyt na słodycze gaś owocami, które dostarczą przeciwutleniaczy. Na przekąski wybieraj orzechy i ziarna oraz surowe warzywa - minerały w nich zawarte wzmocnią paznokcie. Pij dużo wody, a skóra, która odżywia paznokcie i włosy będzie skutecznie je odnawiać. Wysypiaj się, by olśniewać promienistym wyglądem.

Dieta dla ciężarnych

Jedz dużo warzyw, zawierają witaminy tak potrzebne Twojemu dzidziusiowi. Staraj się, by przynajmniej połowę każdego posiłku stanowiły warzywa. Wybieraj wysokogatunkowe mięsa - białko jest potrzebne dziecku do prawidłowego rozwoju, ale nie przesadzaj z ilością, jego nadmiar niepotrzebnie obciąży Twoje nerki. Nie stroń od tłustych ryb - wielonienasycone kwasy omega 3 są potrzebne do rozwoju układu nerwowego płodu. Jajka zawierają mnóstwo cennych związków odżywczych, dzięki którym Twoje dziecko będzie się zdrowo rozwijało. Jedz różnorodnie. Nie pij alkoholu, unikaj słodyczy, przetworzonej żywności, białego cukru, białej mąki i nadmiaru soli - to trucizny, które zaszkodzą Twojemu dzidziusiowi. Unikaj smażonego. Białe pieczywo zastąp kaszami i produktami pełnoziarnistymi - błonnik pomoże walczyć z zaparciami, które często trapią ciężarne kobiety. Nie pal - trucizny z dymu hamują rozwój dziecka. Apetyt na słodycze gaś owocami - nadmiar cukru jest niewskazany w czasie ciąży, a owoce dostarczą witaminy i przeciwutleniacze, dzięki którym Twoje dziecko będzie zdrowo się rozwijało. Na przekąski wybieraj orzechy i ziarna oraz surowe warzywa - zawierają związki mineralne potrzebne dla prawidłowego rozwoju Twojego dziecka oraz kwas foliowy, który zapobiegnie wadom układu nerwowego. Pij dużo wody - Twój organizm w czasie ciąży jest silnie eksploatowany i musisz go skutecznie oczyszczać z produktów przemiany materii. Wysypiaj się - bardzo potrzebujesz nabrać sił przed wyzwaniami macierzyństwa.

Dieta dla karmiących

Jedz dużo warzyw - zawierają witaminy potrzebne dla rozwoju Twojego dziecka oraz dla Twojej regeneracji po ciąży. Staraj się, by przynajmniej połowę każdego posiłku stanowiły warzywa. Wybieraj wysokogatunkowe mięsa - oboje z dzidziusiem potrzebujecie pełnowartościowego białka jako budulca, ale nie przesadzaj z ilością, mięso obciąża metabolizm. Nie stroń od tłustych ryb. Jajka zawierają mnóstwo cennych związków odżywczych. Jedz różnorodnie. Nie pij alkoholu, unikaj słodyczy, przetworzonej żywności, białego cukru, białej mąki i nadmiaru soli - to puste kalorie, na które nie możesz sobie pozwolić. Unikaj smażonego. Białe pieczywo zastąp kaszami i produktami pełnoziarnistymi - błonnik wspomoże perystaltykę jelit, a związki mineralne wspomogą powrót do dobrej kondycji po porodzie. Nie pal - dym to trucizna, która zaszkodzi i Tobie i Twojemu dziecku. Apetyt na słodycze gaś owocami - nadmiar cukru nie jest wskazany, a dzięki owocom zyskasz witaminy, by Twój pokarm był wysokiej jakości. Na przekąski wybieraj orzechy i ziarna oraz surowe warzywa - Twoje dziecko szybko rośnie, więc potrzebuje mikroelementów i kwasu foliowego. Pij dużo wody - musisz uzupełniać ubytek płynów wynikający z produkcji mleka. Wysypiaj się - bardzo potrzebujesz relaksu i regeneracji, a sen to czas, kiedy dziecko może czuć Twoją bliskość.

Dieta przeciw nadciśnieniu, miażdżycy, cukrzycy...

Jedz dużo warzyw - zawierają przeciwutleniacze, witaminy i błonnik, które regulują metabolizm. Staraj się, by przynajmniej połowę każdego posiłku stanowiły warzywa. Wybieraj wysokogatunkowe mięsa, ale ogranicz ich ilość, ponieważ nadmiar mięsa może grozić gromadzeniem się homocysteiny, czyli substancji uszkadzającej naczynia krwionośne. Nie stroń od tłustych ryb - zawierają kwasy tłuszczowe omega-3, które zmniejszają lepkość trombocytów i usprawniają przepływ krwi. Jajka, pomimo iż zawierają cholesterol, dostarczają też mnóstwo cennych związków odżywczych. Jedz różnorodnie. Nie pij alkoholu, unikaj słodyczy, przetworzonej żywności, białego cukru, białej mąki i nadmiaru soli. Unikaj smażonego - utlenione w wysokiej temperaturze tłuszcze mogą powodować powstawanie zakrzepów. Białe pieczywo zastąp kaszami i produktami pełnoziarnistymi - błonnik oczyści jelita z nadmiaru kwasów żółciowych i cholesterolu. Nie pal - wolne rodniki i substancje smoliste niszczą Twoje zdrowie. Apetyt na słodycze gaś owocami. Na przekąski wybieraj orzechy i ziarna oraz surowe warzywa - regulują stężenie cukru we krwi. Pij dużo wody - usprawnia pracę serca, nerek i wątroby. Wysypiaj się.

Dieta odchudzająco-oczyszczająca

Jedz dużo warzyw - działają zasadotwórczo i oczyszczająco, mają wysoką gęstość odżywczą. Staraj się, by przynajmniej połowę każdego posiłku stanowiły warzywa. Wybieraj wysokogatunkowe mięsa, ale ogranicz ich ilość - mięso działa kwasotwórczo, a produkty jego metabolizmu są obciążeniem dla organizmu. Nie stroń od tłustych ryb - zawierają cenne kwasy omega-3, organizm wykorzysta je na procesy regulacyjne, nie jako źródło kalorii. Jajka zawierają mnóstwo cennych związków odżywczych, między innymi witaminy z grupy B konieczne do spalania tłuszczów. Jedz różnorodnie. Nie pij alkoholu, unikaj słodyczy, przetworzonej żywności, białego cukru, białej mąki i nadmiaru soli - to zabójcy szczupłej sylwetki i zdrowia. Unikaj smażonego - zawiera same toksyny. Białe pieczywo zastąp kaszami i produktami pełnoziarnistymi - błonnik wspomoże pracę jelit. Nie pal. Apetyt na słodycze gaś owocami - zawierają mnóstwo przeciwutleniaczy. Na przekąski wybieraj orzechy i ziarna oraz surowe warzywa - to wyłącznie dobre i zdrowe kalorie. Pij dużo wody - wspomożesz usuwanie toksyn, które wydzielają się podczas usuwania tkanki tłuszczowej. Wysypiaj się - to czas konieczny do oczyszczenia organizmu. Spadek wagi uzyskasz zwiększając aktywność fizyczną i dostarczając organizmowi pełnowartościowego pokarmu bogatego w witaminy i minerały, a nie przez głodzenie.

Dieta na lekki brzuch

Jedz dużo warzyw. Staraj się, by przynajmniej połowę każdego posiłku stanowiły warzywa - odżywią Twój organizm i dobre bakterie w Twoich jelitach. Wybieraj wysokogatunkowe mięsa, ale ogranicz ich ilość. Nie stroń od tłustych ryb. Jajka zawierają mnóstwo cennych związków odżywczych. Jedz różnorodnie. Nie pij alkoholu, unikaj słodyczy, przetworzonej żywności, białego cukru, białej mąki i nadmiaru soli. Unikaj smażonego. Białe pieczywo zastąp kaszami i produktami pełnoziarnistymi - błonnik usprawnia pasaż treści pokarmowej i ułatwia pozbywanie się toksyn. Nie pal. Apetyt na słodycze gaś owocami. Na przekąski wybieraj orzechy i ziarna oraz surowe warzywa. Pij dużo wody. Wysypiaj się.

Dieta na dobry humor

Jedz dużo warzyw. Staraj się, by przynajmniej połowę każdego posiłku stanowiły warzywa. Wybieraj wysokogatunkowe mięsa, ale ogranicz ich ilość. Nie stroń od tłustych ryb. Jajka zawierają mnóstwo cennych związków odżywczych. Jedz różnorodnie. Tylko dobrze odżywiony człowiek będzie optymistycznie patrzył na świat. Nie pij alkoholu, unikaj słodyczy, przetworzonej żywności, białego cukru, białej mąki i nadmiaru soli - takie składniki mogą poprawić humor na chwilę, ale potem wpędzają w dołek i skutkują obniżeniem statusu odżywienia organizmu. Unikaj smażonego. Białe pieczywo zastąp kaszami i produktami pełnoziarnistymi. Nie pal. Apetyt na słodycze gaś owocami. Na przekąski wybieraj orzechy i ziarna oraz surowe warzywa. Pij dużo wody. Wysypiaj się.

Dieta poprawiająca koncentrację

Jedz dużo warzyw. Codzienna porcja zieleniny wspomaga pamięć. Wybieraj wysokogatunkowe mięsa, ale ogranicz ich ilość. Nie stroń od tłustych ryb - wielonienasycone kwasy tłuszczowe wspomagają przekazywanie impulsów nerwowych. Jajka zawierają mnóstwo cennych związków odżywczych. Jedz różnorodnie. Nie pij alkoholu, unikaj słodyczy, przetworzonej żywności, białego cukru, białej mąki i nadmiaru soli. Unikaj smażonego. Białe pieczywo zastąp kaszami i produktami pełnoziarnistymi - niski indeks glikemiczny zapewnia stałą dostawę energii dla układu nerwowego. Nie pal. Apetyt na słodycze gaś owocami. Na przekąski wybieraj orzechy i ziarna oraz surowe warzywa. Pij dużo wody. Wysypiaj się - brak snu poważnie odbija się na zdolnościach intelektualnych.

Dieta Cud

Jedz dużo warzyw. Staraj się, by przynajmniej połowę każdego posiłku stanowiły warzywa. Codziennie zjedz przynajmniej jedną porcję zieleniny. Wybieraj wysokogatunkowe mięsa, ale ogranicz ich ilość. Nie stroń od tłustych ryb. Jajka zawierają mnóstwo cennych związków odżywczych. Jedz różnorodnie. Nie pij alkoholu, unikaj słodyczy, przetworzonej żywności, białego cukru, białej mąki i nadmiaru soli. Unikaj smażonego. Białe pieczywo zastąp kaszami i produktami pełnoziarnistymi. Nie pal. Apetyt na słodycze gaś owocami. Na przekąski wybieraj orzechy i ziarna oraz surowe warzywa. Pij dużo wody. Wysypiaj się.

fruit veges, vegetables and fruit, owoce i warzywa

Mam nadzieję, że się nie obrazicie na mnie za ten wpis :) Ale po prostu nie mogłam się powstrzymać. Baczny czytelnik zwróci uwagę, że wszystkie te diety opisują te same zalecenia.

Ostatnio siedziałam w poczekalni u dentysty (płacę składki, więc raz do roku należy mi się czyszczenie z kamienia;)) i przeglądałam różne "mądre" czasopisma. Dawniej wkurzałam się na tego typu mądre porady, bo nie ma czegoś takiego jak dieta na ładną cerę, dieta na mocne paznokcie, czy dieta dla karmiących. W sumie to kolorowe czasopisma nie piszą nieprawdy (przeważnie), tylko że dieta dietą, ale co będzie po diecie? No, dieta.

Po prostu zdrowa różnorodna dieta oparta o dużą ilość warzyw, która zapewnia sprawne funkcjonowanie całego organizmu (i mózgu też) oraz ładny wygląd. Dieta cud.
Ale przez ten czas, kiedy uczę o żywieniu, ja nauczyłam się niezmiernie istotnej rzeczy: nie ważne, jakie są powody, dla których wprowadza się zdrową dietę. Czy jest to chęć posiadania bujnej czupryny, poprawy humoru, uniknięcia cukrzycy, miażdżycy, czy urodzenia zdrowego dziecka... - przyczyna się nie liczy. Ważne jest to, żeby tą dietę wprowadzić i już się jej trzymać. Nie obsesyjnie, ale już na stałe.

Pozdrawiam:)
Gosia Kalemba-Drożdż

P.S. Jako referencje polecam lekturę zaleceń WHO, wyników badań nad dietą DASH i pisma medycznego Lancet z sierpnia 2017.

wtorek, 25 marca 2014, pinkcake
Komentarze
Gość: Agnieszka, *.gvt.pl
2014/03/25 11:05:30
Gosiu, mogłabyś napisać, jak na kwasy omega 3 i 6 wpływa temperatura? Bo kiedyś jedna pani doktor bardzo mnie przekonywała do suplementowania tychże, mówiąc, że należy je spożywać tylko na zimno i nieprzetworzone, surowe ryby, orzechy świeże i nieprażone itp., bo inaczej te kwasy tłuszczowe się bodaj rozkładają (albo je jakiś inny szlag trafia), więc koniecznie muszę sobie suplement kupić. Na surową rybkę nie lecę, orzechy jadam częściej w wypiekach niż świeżo łuskane, ale nie mam ochoty przyjmować więcej tabletek niż to konieczne, obojętne, na receptę czy nie. Mogłabyś mnie upewnić, czy wystarczą ryby, orzechy, ziarna czy koniecznie muszą być "na zimno" lub w tabletkach? (Nawiasem mówiąc, ta pani doktor namawiała mnie na codzienne picie aloesu i suplementowanie witamin, "ale tylko naturalnego pochodzenia, np. firmy X, bo te inne to chemiczne i długo stosowane mogą szkodzić" - hm...)
Pozdrawiam ciepło i dziękuję za muffinki czekoladowo-pomarańczowe, wczoraj zrobiłam (po raz kolejny) i są pyszne!
-
2014/03/25 11:12:09
Niestety pani doktor ma rację. Temperatura niszczy wielonienasycone kwasy tłuszczowe, a im bardziej nienasycone, tym bardziej są wrażliwe na ogrzewanie. Ryba na surowo też mnie nie kręci, można je ugotować lub udusić, smażenie definitywnie odpada. Ale orzechy i ziarna jak najbardziej świeże i nieprażone trzeba jeść. Ewentualnie można by rozważyć łykanie tranu, ale ryby są teraz tak koszmarnie zatrute, a większość toksyn rozpuszcza się właśnie w tłuszczach - czyli tranie, więc już lepiej dolewać olej lniany do porannego koktajlu ;) Ja za tabletkami absolutnie nie obstaję, ewentualnie witamina D w zimie.
-
2014/03/25 11:40:26
Obrazić się?! No wiesz!
Ja Cię uwielbiam za te wpisy! Ale jeszcze bardziej niż porady z kolorowych gazet, denerwują mnie zalecenia specjalistów (!): po porodzie żelazo, po zimie kompleks, na zmęczenie magnez, na suchą skórę i śluzówki A, E i B-kompleks, na katar wit. C, wszystkie koniecznie w tabletkach! Nawet na skazę białkową, najlepsze modyfikowane, bo wzbogacone w witaminy i mikroelementy, których przecież matka na diecie eliminacyjnej nie jest w stanie dziecku zapewnić. Ani sobie (może powinna pić skondensowane mleko modyfikowane? ;)

A gdzie wskazówki, jak uzupełnić (albo lepiej nie dopuścić) do niedoborów w najbardziej naturalny sposób? I przyjemniejszy od łykania tabletek :) Tylko u Pinkcake!
-
2014/03/25 11:51:15
Oj, bo się zarumienię ;)
Przyczyny są proste. Po pierwsze, lekarzy nie uczy się dietetyki, więc o jedzeniu niczego nie wiedzą. Po drugie, lekarze biorą w łapę od koncernów produkujących suplementy. Po trzecie, ludzie nie wierzą w jedzenie, tylko w tabletki (i/lub gusła).
-
2014/03/25 14:50:05
właśnie rozpoczęłam dietę odchudzająco oczyszczającą :) dokłądnie taką jak napisałaś, bez głodówek i męczarni!! mimo wszystko to zawsze są wyrzeczenia i mam nadzieję że w niej wytrwam :D
-
Gość: Figula, *.zory.vectranet.pl
2014/03/25 18:19:57
Ja to bym sobie jeszcze musiała dopisać, żeby nie jadać mięsa przy diecie na skórę. Od lat walczę z trądzikiem i mięso (szczególnie wątróbka) działają okropnie na moją skórę. Z wyjątkiem ryb, one działają bardzo pozytywnie. Ale ciężko nie jeść innego mięsa w ogóle... Mi się nawet cera pogarsza i mam wzdęcia po zupie na drobiu.
-
Gość: Dana, *.6-3.cable.virginm.net
2014/03/25 19:01:22
Staram sie gotowac w domu bez chemicznych dodatkow np. kostek rosolowych, nie pije, nie pale ale mam obsesje na punkcie czekolady i domowych wypiekow, szczegolnie w zimie i deszczowe dni i nie potrafie oszukac tego 'glodu' owocami. :(
-
Gość: Agnieszka, *.neoplus.adsl.tpnet.pl
2014/03/25 23:04:29
Gosiu, dziękuję za wyjaśnienie. Gotowana lub duszona rybka jeszcze ujdzie:)
Uściski!
-
Gość: pantera, *.adsl.inetia.pl
2014/03/27 18:29:22
Haha, świetny wpis :D warto by go pokazywać ludziom, którzy nieustannie z entuzjazmem zaczynają nowe diety mając nadzieję, że tym razem coś to zmieni, zamiast po prostu zacząć zdrowo jeść.
Oczywiście jako wegetarianka nie zgodzę się z zaleceniem o mięsie (dla mnie ryba to też mięso :P ). Po prostu mięso nie jest dla każdego. Mnie wybitnie nie służyło. Nawet to wysokogatunkowe i spożywane raz, maksymalnie 2 razy w tygodniu, spowalniało mój metabolizm, odbierało energię i odporność. Po kilku latach od prawie całkowitego zrezygnowania z pokarmów odzwierzęcych (jem tylko szczęśliwe jajka, jeśli najdzie mnie na nie ochota :) ) mogę stwierdzić, że była to bardzo dobra decyzja.

P.S. Dana, przecież czekoladę można jeść bez wyrzutów sumienia! Oczywiście tylko gorzką, minimum 70% :P
-
2014/03/27 20:43:17
Pantero:)
Dla większości ludzi rezygnacja z mięsa jest krokiem nie do przeskoczenia. I już bym za bardzo odeszła od kanonu :P Niech przeciętny Kowalski zacznie od zmniejszania jego ilości i już będzie lepiej :)
-
2015/01/01 20:19:16
Nawet wyszukiwarka nie była w stanie udzielić mi krótkiej i jednoznacznej odpowiedzi na pytanie: Co to są wysokogatunkowe mięsa?
Trafiam na strony producentów przeróżnych a oni wszyscy reklamują swoje produkty jako wysokogatunkowe. Co miała na myśli autorka powyższej diety-cud?
Dziękuję! :)
-
2015/01/02 10:35:49
Tzn mięso w jednym kawałku, a nie zlepek odpadków. Mięso nie nastrzykiwane fosforanami. Świeże. Mięso pochodzące od zwierząt, które godnie żyły i nie były poniewierane podczas uboju. To autorka miała na myśli. Tylko że to nie jest wpis na temat mięsa, dlatego zostało to opisane jednym słowem.
-
2015/02/03 22:51:48
Dziękuję za odpowiedź! :)

Pozwolę sobie jeszcze zadać kolejne pytania, na które nie udaje mi się znaleźć zrozumiałej dla mnie odpowiedzi.

W internecie można znaleźć informacje, że ogórek zielony w sałatkach warzywnych "zabija" witaminę C i z tego powodu nie powinno się go dodawać.
Również można przeczytać o szkodliwym dla stawów połączeniu pomidorów z białym serem (a w niektórych artykułach z jakimkolwiek serem, czy innym przedstawicielem nabiału).
Pytanie zatem brzmi: Ile trzeba godzin przerwy pomiędzy spożyciem, żeby uniknąć tych niedogodności?

Pytanie dodatkowe, czy zakropienie ogórka cytryną, lub octem zniweluje ten problem?

PS: Pani blog jest bardzo wciągający i inspirujący :)
-
2015/02/03 23:33:01
Ogórek zawiera enzym rozkładający witaminę C. Podobne enzymy występują też w innych owocach np.: dzikiej róży. Nie trzeba jednak robić odstępów między jedzeniem ogórka i innych warzyw, bo w żołądku te enzymy ulegają inaktywacji. Chodzi tylko o to, żeby ogórek nie leżał z innymi warzywami i nie macerował ich swoim sokiem. Ogórki zjedzone nawet w jednym kęsie, nic nie zaszkodzą zawartości witaminy C.
Teoretycznie zmiana pH powinna zahamować enzym, jednak w praktyce trzeba by dodać tak ogromnych ilości soku z cytryny, że te ogórki wcale nie byłyby smaczne.

Z nabiałem i szczawianami zawartymi w warzywach i owocach jest tak, że to bardzo skomplikowane zagadnienie. Ok 2/3 szczawianów, które wydalamy przez nerki wcale nie pochodzi z jedzenia, tylko z procesów metabolicznych, które zachodzą w naszym organizmie. Dietetycy krzyczą, że nie wolno jeść pomidora z serem, a z drugiej strony mówią, żeby zupę szczawiową zaprawiać śmietaną i jajkiem, żeby wapniem zablokować kwas szczawiowy. Obecnie coraz częściej się mówi, żeby nie ograniczać spożycia wapnia, nawet już przy zdiagnozowanej kamicy szczawianowej.
Przy szczawianach ważne jest też to, żeby unikać nadmiaru sodu i mięsa.